Ungurii si Independenta Kosovo

De duminica tot aud dezbateri pe tema UDMR si Independenta Kosovo. La toate televiziunile stiri pe tema asta, in ziare …fiecare isi da cu parerea, acuza…I-am auzit si pe politicienii unguri si pe cei romani…Oribil! Sunt toti in campanie electorala!

Oameni buni, sunteti nebuni? Opriti-va! E totul „umflat” artificial. Daca n-as lucra in presa, mi-ar fi frica de faptul ca am nume de unguroaica. Mi-ar fi teama sa nu ma atace vreun nationalist pentru ca as vrea sa cer Independenta Ardealului.

Stati linistiti! Sunt sigura! Rudele mele maghiare nu au tainuit nicio iesire in strada, muncesc prea mult ca sa aibă timp sa vada dezbaterile TV. Nu au fost nici la mitingul de ieri din Covasna, nici la cel din Cluj. 

Ungurii pe care-i cunosc eu sunt prea ocupati ca sa aiba timp sa ceara Independenta si Autonomia Ardealului! Ardealul e departe de Kosovo.Nici nu se pot compara. Sau vreti sa devina un nou Kosovo? 

 Raman siderata mai ales la comentariile unor „analisti „, tot felul de persoane care isi dau cu parerea, scriu articole despre copiii din Covasna si Harghita, care nu  ar invata deloc romana la scoala. Eu cred ca Ministerul Educatiei este primul vinovat de faptul ca nu gestioneaza situatia!

E adevarat si eu sunt intrigata ca mai exista unguri in Romania care nu vorbesc romaneste, dar stiu ca numarul lor nu este atat de mare cum se sustine. Si pana la urma, cred ca parintii acestora trebuie sa se gandeasca la sansele lor, nu noi! Daca nu vorbesc romana nu au niciun viitor decat in Covasna, Harghita, Mures sau in Ungaria. Si daca pleaca din tara, cu atat mai bine pentru romanii lui Vadim si Funar, cu atat mai rau pentru noi…

Am fost in Covasna, Harghita si Mures…Ati observat ca prin satele de acolo, ca si prin alte localitati din Transilvania, taranii nu stau pe bancuta la poarta mancand seminte toata ziua, asa cum stau cei din sud? Ati observat casele lor dichisite? Ati mancat gulas ( apropo – se citeste GUIAS!) , kurtos kalacs sau orice alta mancare ungureasca? I-ati dat vreodata o intalnire unui ungur? Ati observat ca mai bine ajunge inainte decat sa intarzie? Ati batut palma cu vreunul dintre ei, ati facut vreo afacere si v-a inselat cumva? Nu cred. Evident, printre ei mai sunt si uscaturi, dar oamenii acestia sunt, in general, corecti, punctuali, curati, gatesc bine si sunt extrem de pasionali? Daca nu stiti nimic din toate astea, nu cred ca aveti dreptul sa-i judecati…

Am fost si in Kosovo, am fost si in Serbia. Ei bine, am fost si in Albania ( in concediu, poate  va povestesc altadata ). Va asigur, Kosovo e departe de Ardeal. Nu incape nicio comparatie. Nici sarbii nu sunt chiar usa de biserica. Ati uitat ce crime au avut loc acolo, in timpul razboiului? De ce ii comparati pe unguri cu kosovarii sau albanezii?

 Ati comparat rata criminalitatii din cele trei judete unguresti cu altele din Romania? Ati auzit vreodata ca un ungur a avut nesimtirea sa-l bata sau sa-l omoare pe vreun roman, doar asa pentru ca-i roman? Eu nu…

Pana la cinci ani nu am vorbit romaneste. Stiam doar un singur cuvant- „mamaie”, auzisem ca asa ii spun bunicii noastre verii mei romani. Gradinita am facut-o in limba maghiara, asa ca mi-a fost tare greu cand m-am imbolnavit de hepatita si am ajuns in spital. Acolo am inceput sa invat cu adevarat limba romana. Intelegeam deja destul de bine, dar mi-era greu sa ma exprim. Eram internati, evident, atat copii romani cat si maghiari, pentru ca era o epidemie de hepatita prin gradinite. Nu va imaginati cat de rai erau copii romani cu noi. 

 In clasa I, parintii mei , care vorbesc ambele limbi la perfectie, au decis sa merg la scoala  romana. Oricum nu exista in acel an decat o singura clasa de germana, pe care era bataie mare, asadar au ales varianta romana. Din prima zi de scoala am venit acasa plangand. Vorbeam rau romana, iar copiii strigau dupa mine „bozgoroaico”. Mi s-a parut extrem de jignitor, ca si cum as fi avut raie sau altceva mult mai grav, desi nici macar nu stiam ce inseamna. Asa percepeam eu, cu mintea mea de copil. Nu le-am spus parintilor. Abia dupa cateva zile, l-am intrebat pe tata ce inseamna. „Om fara tara”, mi-a spus. Ei , si de atunci, am refuzat sa mai vorbesc maghiara acasa. Incet, incet limba romana a devenit limba uzuala in familia noastra. E drept, vorbeam o romana amestecata cu maghiara. Anumite obiecte din casa erau deja „botezate” de noi in limba maghiara, asa ca…

Am avut noroc ca invatatoarea mea ca era sasoaica. Ea m-a incurajat! Altfel sunt sigura ca m-as fi pierdut. Ea a fost cea care pe mine ma punea, de exemplu, la lucru manual sa impletesc cu croseta in timp ce multe din colegele mele abia invatau sa coasa nasturi. Cand am intrebat-o de ce, ea mi-a spus ca eu pot mai mult…A fost discriminare fata de colegele mele? Nu stiu…

In clasa intai am luat mentiune, apoi am devenit premianta. Le-am luat pe toate pana in clasa a XII a, desi nu am fost „tocilara”. Am pierdut ceva? DA!!!! Azi, regret ca am refuzat sa mai vorbesc maghiara cu parintii mei, pentru ca am uitat foarte mult. Vorbesc, dar destul de rau. Mai putin decat as fi putut vorbi, daca as fi cotinuat sa vorbesc de la cinci-sase ani. Am inceput acum sa vorbesc cu ei, dar suntem departe, iar la telefon…nu mai poti recupera asa mult.

Cred ca am accent de romanca in maghiara! Insa, niciodata niciun ungur nu s-a uitat urat la mine din aceasta cauza. Intelegand si vorbind ambele limbi, mi-au prins bine amandoua in diverse situatii. Insa in niciuna, ungurii, care m-au luat drept romanca mereu in prima faza, nu au spus nimic rau de mine, nu m-au judecat, chiar daca habar nu aveau ca eu inteleg ce spun ei… Cred ca ii judecati gresit, cred ca ne judecati gresit.

Nu stiu daca ma simt mai mult romanca sau mai mult unguroica. Dupa sange sunt mai mult unguroaica. Si mama e romanca doar pe jumatate! Simt ca am ceva diferit fata de romani, ceva in plus. Si e normal sa fie asa. Ma simt bine asa. Am fost crescuta in doua lumi fascinante, am avut de-a face cu doua religii si doua culturi diferite, cred ca am avut doar de castigat!

Asa ca nu luati totul asa in tragic, ca mine mai sunt multi „corciti”…care nu vor Ardealul!

Bozgoroaica 🙂

Published in: on Februarie 21, 2008 at 1:23 am  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://cameliacsiki.wordpress.com/2008/02/21/ungurii-si-independenta-kosovo/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. Mi-a placut ce-am citit, o sa mai trec pe-aici 🙂

  2. nu ai nimic in plus ..fii convinsa de asta
    in ziua cind se va umple paharul romanilor iti doresc sa-ti fi cumparat deja biletele de tren!
    tot binele din lume dar mai mult decit au dat romanii acestei minoritati nu a dat nici o tara
    Parerea mea personala e ca ungurii sunt masochisti
    se joaca cu focul


Lasă un răspuns

