Ristea Priboi

werner_sommerauer_1_200.jpgristea-priboi.jpg 

Prima fotografie este a lui Werner Sommerauer, un bătrânel simpatic, membru al Asociaţiei „15 noiembrie 1987”.

În a doua fotografie, postată ceva mai mică, pentru că merită un spaţiu cât mai mic pe blogul meu, este Ristea Priboi. De câteva zile este pe toate blogurile, în ziare şi la toate televiziunile. De aceea nu vă mai povestesc despre el. Eu nu l-am cunoscut niciodată, însă l-am cunoscut pe primul, Werner Sommerauer, una dintre victimele lui Priboi.

Werner Sommerauer are 72 de ani şi este deja cunoscut prin faptul că ofiţerul de securitate care l-a torturat în ’87 l-a cărat prin tribunale în anii 2000. Sommerauer este cunoscut nu numai pentru solidarizarea cu Sindicatul Liber al Oamenilor Muncii din România, înfiinţat în urmă cu 28 de ani de dr. Ionel Cană si de un grup de intelectuali şi muncitori, dar şi pentru faptul că l-a recunoscut pe Ristea Priboi drept torţionarul său.  Pentru asta a fost dat în judecată.
„M-au arestat şi în ’79, cînd am aderat la SLOMR, şi în ’87, cînd după anchetă am fost şi deportat. În 2007, cei care ne-au arestat atunci sînt aproape toţi în funcţii, chiar mai mari decît au avut înainte. Nu ştiu nici măcar care mai este situaţia cu procesul meu cu Ristea Priboi. Avocata mi-a spus că am cîştigat, dar nu ştiu nimic oficial, n-am primit nicio hîrtie. Bolile mi s-au agravat. Am reumatism cronic, ulcer cronic, sciatică, ameţeli. Sănătatea mea e la pămînt. Viaţa mea e în pericol. Şi nici nu pot dovedi că tot ei mi-au omorît nevasta. Pînă nu se face o curăţenie generală în întreg sistemul din România, nu vom ajunge la democraţia pentru care am luptat. Securiştii au certificate, ordine şi medalii. În ultimii 20 de ani, eu m-am descurcat cu prudenţă, pentru că am fost un om cumpătat întotdeuna. Dorm pe arcuri şi am trei camere care sînt rîvnite de alţii, cu perversiune. Am pensie de 380 de lei, mai primesc o sută şi ceva de lei de la Foştii Deţinuţi Politic şi celelalte drepturi pe care le avem ca foşti deţinuţi politic. Oficial, avem medicamente gratis, dar niciodată nu am beneficiat de ele. Pentru lupta noastră, sîntem marginalizaţi, iar noi am rămas tot huligani, cu cazierul neşters, cu toate că parlamentul comunist aderase la Declaraţia Drepturilor Omului, iar acţiunea noastră fusese de fapt o reacţie la încălcarea acestor drepturi. Asta s-a ales din idealurile noastre despre democraţie. Sînt consternat, dezamăgit şi amărît.“

Sursă Monitorul Expres

„(La Bucuresti), capitanul care mă ancheta mi-a pus pistolul în gât în faţa lui Ristea Priboi. Nici Priboi nu s-a lăsat mai prejos, m-a lovit peste palme, m-a întins pe masa şi m-a lovit peste talpi atât de tare, încat îmi crăpaseră tălpile de la pantofi. Mă considerau unul dintre organizatorii evenimentului şi pentru că fusesem deja luat în urmarire de către ei, dar şi pentru că eram radioamator, transmiteam prin Ildiko 6.5088. S-a crezut ca eu am fost cel care a transmis in Occident informatiile despre miscare, dar se înşelau. Aveam autorizaţie de radioamator după ce absolvisem nişte cursuri, era un hobby de mic copil. Ei au crezut că de la mine au plecat informaţiile către Occident, dar eu aveam numai recepţie” (Werner Sommerauer). 

Sursă: „Ziua care nu se uita: 15 Noiembrie 1987”

Şi iată ce doar unul dintre articolele scrise pe acestă temă în 2002 sau 2003, în Monitorul. Am găsit articolul pe net, dar fără să fie datat.

Razbunarea securistilor

Brasovenii din Asociatia ”15 Noiembrie ’87” spun ca se simt hartuiti de ”fostii securisti care au ramas in SRI” l Ei cred ca se incearca dezbinarea si compromiterea celor care au luptat acum 15 ani

Brasovenii care au trecut prin anchetele Securitatii dupa revolta din 15 Noiembrie ’87 au fost socati de ultima declaratie facuta de SRI. Cum ca intre cei arestati si batuti in ’87 erau si informatori ai Securitatii. Ei cred ca se incearca dezbinarea si compromiterea celor care au iesit in strada acum 15 ani. Presedintele Asociatiei, Florin Postolachi, considera ca declaratia SRI este un atac al fostilor securisti care mai lucreaza in SRI. Presedintele Asociatiei 15 Noiembrie 1987, Florin Postolachi, spune ca el si colegii lui au fost socati de ultima declaratie facuta de SRI, cum ca intre cei arestati si batuti dupa revolta din ’87 erau si informatori ai Securitatii. El considera ca acest atac este o reactie la faptul ca Asociatia l-a demascat pe fostul ofiter de securitate Ristea Priboi. Si mai ales la faptul ca brasovenii au cerut sa-si vada dosarele de la Securitate. ”E o reactie care aproape nu ne mira, pentru ca sintem in razboi direct cu ei. Ne asteptam sa apara, de acum, tot felul de astfel de scenarii. Fostii securisti din SRI se lupta cu noi prin intermediul declaratiilor. Mai intii Priboi l-a facut pe Werner Sommerauer nebun, iar acum sintem facuti securisti. Ne cheama in instanta, iar judecatorii nici nu se feresc sa tina cu ei pe fata. Trebuie sa stie ca nu ne vor potoli declaratiile lor care deformeaza adevarul, asa cum au fost invatati”, explica Florin Postolachi.

Informatii virusate

In urma cu citeva zile, presedintele Comisiei SRI, Ioan Stan, a declarat ca SRI a facut precizari in legatura cu evenimentele de la Brasov din 1987. SRI a informat ca, din cele 61 de persoane arestate, sapte nu sint cunoscute in evidenta SRI, iar altor sase persoane, cunoscute pentru activitatea lor informativ-operativa, le-au disparut dosarele in timpul Revolutiei din decembrie 1989. Stan a mai declarat ca 11 dosare au fost puse la dispozitia CNSAS, iar pentru restul dosarelor SRI asteapta cererea CNSAS pentru a le furniza. Membrii asociatiei au depus cereri de a-si vedea dosarele cu multa vreme in urma, dar au primit doar raspunsuri negative. ”Vor sa ne dezbine” ”Sint stupefiat de aceasta declaratie. Ma indoiesc ca printre cei 61 de brasoveni arestati si torturati ar fi fost si informatori. Cred ca se incearca doar dezbinarea noastra. M-au indignat si declaratiile care se tot fac in apararea lui Priboi. Toti ar trebui sa-si ceara scuze”, spune Danut Iacob, vicepresedintele Asociatiei 15 Noiembrie 1987. Werner Sommerauer a fost chemat in judecata de Ristea Priboi care s-a considerat calomniat de fostul detinut, dupa ce brasoveanul l-a recunoscut ca fiind unul dintre tortionarii sai. Werner Sommerauer va fi supus expertizei psihiatrice ”Sommerauer va fi supus unei expertize psihiatrice la comisia ce se va intruni la Serviciul de Medicina Legala Brasov. Pentru a-i arata lui Priboi actul oficial si a vedea ca omul nu este nebun, asa cum declara el. Asteptam raspunsul, pentru ca apoi sa deschidem si noi proces impotriva lui Priboi. Vom incerca sa obtinem, de la Curtea Constitutionala, si declaratia lui cum ca n-a facut politie politica. Vrem sa ne facem dreptate. Iar daca in tara noastra nu vom avea cistig de cauza, vom incerca sa ne gasim dreptatea pe la curtile straine. Vom inainta si o actiune impotriva statului roman. Vom cere despagubiri morale pentru ce s-a intimplat in 15 Noiembrie 1987. Am discutat deja cu avocatii saptamina trecuta”, spune Postolachi.

Dovezi in labirint

Saptamina trecuta, senatorul PNL Radu F. Alexandru a adus noi dovezi ca deputatul Ristea Priboi ar fi facut politie politica. Ion Stan, presedintele comisiei SRI, crede insa ca doar CNSAS este abilitata sa stabileasca implicarea lui Priboi in politia politica. Presedintele CNSAS, Gheorghe Onisoru, spune ca documentul prezentat de Radu F. Alexandru este autentic, dar nu este relevant. Si ca, din cauza scandalului din interiorul Colegiului, nu poate lua o decizie in cazul Priboi. Ministerul Public a tinut sa precizeze imediat ca procurorii nu se pot autosesiza in cazul Ristea Priboi. Intrucit asteapta un raspuns din partea CNSAS.

Incurajari de afara

Membrii Asociatiei 15 Noiembrie 1987 se bucura de sustinerea a tot mai multor straini. Care trimit tot mai multe mesaje de incurajare brasovenilor, pe adresa site-ului Asociatiei, http://www.brasov87.ul.ro. ”Ne-au scris americani, italieni si alti straini. Sint interesati de tot ce s-a intimplat in 1987 si ne cer sa le trimitem cartea «Ziua care nu se uita». Si sa nu renuntam la dreptatea noastra. Majoritatea ne-au sugerat sa publicam si o editie si in limba engleza a cartii”, spune Florin Postolachi. FOTO Sediul Securitatii in 22 decembrie ’89 cind, spune SRI, au disparut citeva dosare ale ”informatorilor” de la 15 Noiembrie

       Camelia CSIKI

Comparaţi cele două poveşti, cea a lui Sommerauer şi cea a lui Priboi.

Concluzia?

Published in: on Martie 19, 2008 at 11:56 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://cameliacsiki.wordpress.com/2008/03/19/ristea-priboi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

